Nu har vi varit i Filippinerna i drygt en vecka och jag (Sophie), som aldrig varit i Asien förr, har konstaterat följande: 1) att kunna spola toaletten är ren lyx, 2) vafan är pad thaien någonstans!?, 3) man får äcklade miner när man frågar efter var man kan köpa tamponger (jag: "but what do you guys use then?" kvinnorna: "napkins!")  och 4) allt det som nämnts innan bleknar i jämförelse med den troligt fina omgivningen. Men detta kommer Henrik att skriva mer om i nästa inlägg, för nu spolar vi tillbaka bandet till för lite mer än en vecka sedan så vi var i Sydney.

Flygresan mellan Auckland och Sydney gick smärtfritt. Efter att ha åkt bil i snitt 3-4 timmar per dag så var ett flyg på 3,5 timme inga som helst konstigheter för oss. Efter att vi landat flöt allt också på väldigt bra och vi tog oss snabbt in till stan med tåg från flygplatsen och sen en kort promenad till hotellet som låg väldigt centralt. Efter att ha bott i en bil i 2,5 vecka, samt inte alls betalat speciellt mycket för hotellet, blev vi väldigt glatt överraskade av det stora rummet och väldigt sköna sängen vi nu skulle sova i lördag, söndag och måndag.

Det första vi gjorde var att äta lunch och sen gick vi runt och utforskade stan utan något direkt mål, vilket jag tyckte var avkopplande. Vi gick också ner till Operahuset och Harbor Bridge via Hyde Park, vilket var väldigt fint. På kvällen besökte vi Darling Harbor eftersom Henrik läst någonstans att de avfyrar fyrverkerier där varje lördag 21.00, så vi kan ju "lika gärna gå dit och titta" bestämde vi. Alltså, vilken show! Mycket bättre än vilket nyår som helst i Sverige. Musikkomponerat och allt. Nu kunde vi någonstans förstå varför folk campar hela dagen för att få en bra plats till fyrverkerierna på nyår där. DET måste vara otroligt, om det här liksom skulle föreställa en vanlig lördag!

Dagen efter bestämde vi oss för att åka till den klassiska surfarstranden Bondi Beach för att hänga på stranden ett tag. Det var väldigt fint, men ingen vidare badvänlig strand. Detta gjorde dock inte så värst mycket då det var rätt molnigt och därför lagom varmt ändå. Skönt! Vi begravde oss i våra böcker och hade det allmänt fint.

Bondi Beach.

På kvällen åt vi väldigt god malaysisk mat och tog sedan en promenad ner till Operahuset igen, eftersom det ju borde vara extra fint när det är mörkt och upplyst. Och det var det verkligen.

Harbor Bridge till höger.

Operahuset.

På måndagen tog vi en väldigt fin båttur ut till ett ställe som heter Watson's Bay där vi gick och tittade på coola klippor, åt lunch och tittade på småbarn som inte kunde få nog av att gräva upp sand, kasta ner det i vattnet, se det lösas upp, bli glada och sen börja om igen. Och igen. Och igen. Fascinerande varelser ändå, barn.

Utsikt från båten.

Framme vid Watson's Bay.

Kartläsaren lokaliserar sig.

Den sista kvällen hade vi sedan en vecka tillbaka bestämt att vi skulle slå på stort och äta middag i en snurrande restaurang uppe i Sydneys utkikstorn som heter 360 bar and dining. Det tar ganska precis en timme för restaurangen att snurra ett varv så man hinner se väldigt mycket av Sydney från där man sitter och äter. Väldigt fint! Däremot så var det svårt att ta en bra bild på utsikten då fönstret reflekterade för mycket ljus, men detta hindrade dock inte ett annat par från att ta ungefär 200 selfies med Sydney i bakgrunden. Vi gjorde inte det.

På restaurangen.

Tisdagen skulle bjuda på en lång flygresa till Manila i Filippinerna, där vi sedan skulle spendera en natt för att sedan flyga vidare med ett litet flyg till ön Palawan. Väl där välkomnades vi med en sång om ön, med tillhörande dans, vid en flygplats som bestod av två hyddor.

På flyget från Sydney till Manila.

Puss! / Sophie

Sydney

Allmänt Kommentera

Bondi Beach.

Harbor Bridge till höger.

Operahuset.

Utsikt från båten.

Framme vid Watson's Bay.

Kartläsaren lokaliserar sig.

På restaurangen.

På flyget från Sydney till Manila.